Woensdag 24 augustus 2016, Battle of Spionkop 24 januari 1900.

24 augustus 2016 - Winterton, Zuid-Afrika

Ik heb lekker geslapen. Het was koud vannacht maar we hadden warme dekbedden.  De mannen krijgen chocomelk, koffie en een tosti als ontbijt op bed,nog ff genieten. Guus en ik halen eten voor vanavond in het dorp. Onderweg zien we de besneeuwde bergtoppen van Drakensbergen,  dat kun je je niet voorstellen in Afrika. We zien heel veel huisjes langs de weg in een groep van ongeveer 10 bij elkaar,  dan een poosje verder weer ongeveer zoveel. Ik weet niet of hier nu een familie woont of meerdere families bij elkaar.  Naast de prachtige flora en fauna hier, hebben er zich in Zuid Afrika ook historische gebeurtenissen afgespeeld. Iedereen weet van Nelson Mandela maar hier op Spionkop heeft zich een waar slagveld afgespeeld tussen de Britten en de boeren op 24 januari 1900. Wij worden meegenomen door Alistair onze gids naar mount Alice. Daar krijgen wij eerst een 2 uur durende geschiedenisvertelling over wie, hoe en waar mensen in Zuid Afrika terecht  zijn gekomen. In voorjaar van1899 waren er 4 provincies in Zuid Afrika. Het gedeelte rond de kaap wordt op dat moment geleid door de Britten,  de overige door kolonisten uit landen als Frankrijk, Nederland,  Duitsland, Schotland en lokalen, een ware mengelmoes van velen dus.  Het Engelse koninkrijk stuurt onderhandelaars omdat zij willen dat deze 4 republieken een unie gaan vormen.  Dit was min of meer het begin van de zuid Afrikaanse boeren oorlog.  In de nacht van 23 op 24 januari 1900 vind de slag om Spionkop plaats. Mont Alice was de plek waar generaal  Buller zijn orders gaf en goed zicht had op Spionkop. In de nacht van 24 januari besluiten de Britten onder leiding van Warren de spionkop te veroveren in het pikkedonker. Deze battle duurt echter de hele dag.  Wij  bezoeken dan de plek op de spionkop en horen het verhaal van waar de Britten omhoog komen en waarvandaan ze met zwaar artillerie geschut en snipers worden bestookt. De generaal aan de kant van de boeren was Louis Botha. Als je bedenkt dat die dag ongeveer 1700 Britten deze berg beklommen en door de hitte, met slecht 1 pint water, ongedierte en mortier geschut bestookt werden, kun je je bedenken dat er hier zich echt een slagveld heeft afgespeeld. Er wordt beweerd dat er hier die dag tussen de 350 en 1400 gewonden en doden aan Britse zijden gevallen zijn en 58 aan de kant van de boeren. Al met al een zeer indrukwekkende gebeurtenis, subliem verteld door Alistair. Uiteindelijk heeft de Zuid Afrikaanse boeren oorlog 3 jaar geduurd en is er toch een unie gekomen. Het verhaal gaat dat een moeder van een omgekomen Britse soldaat de rechter boom op de foto bij dit verhaal heeft laten overkomen uit Engeland en heeft geplant ter nagedachtenis aan haar overleden zoon. Deze boom groeit nog steeds en zou normaal gesproken niet in deze omgeving kunnen overleven.  We gaan echt voor de allerlaatste keer braaien en het smaakt weer prima. Ook Daisy houdt ons deze hele avond gezelschap, Damian blij even een hondje in huis.  Als ik nog even buiten loop zie ik een prachtige sterrenhemel heel dichtbij, nu merk ik pas echt dat we heel hoog zitten. Ps wie het exacte verhaal zou willen lezen moet eens kijken onder historisch nieuwsblad.nlonder zuid afrika