Donderdag 25 augustus 2016, terug naar jo' burg.

25 augustus 2016 - Sandton, Zuid-Afrika

Het zit er bijna op voor ons. Na een lekker ontbijtje op het terras met een uitzicht dat we voorlopig niet meer te zien krijgen zullen we Spionkop weer verlaten. Het eerste stuk terug, rijden we door een geweldig landschap. Wij zijn deze reis niet in kaapstad geweest maar we krijgen onderweg meerdere "  tafelbergen " te zien. Allemaal bergen met een platte bovenkant vast al miljoenen jaren oud. We passeren ook 3 dammen die gebruikt worden om elektriciteit op te wekken en de kleur van dat water is prachtig blauw. Bij Hammersmith gaan we weer de snelweg op. Je zou denken een saaie snelweg maar zelfs op  de snelwegen rij je hier langs mooie scenery. Bij Hammersmith zie ik ook het eerste grote dorp van de minderbedeelden,  het laat een indruk bij mij achter.  Naar mate we steeds dichter  bij Johannesburg  komen, zie ik een paar van deze townships, ofwel krottenwijken. Ze strekken uit tot ver in de verte gemaakt van alles en nog wat wat wij dagelijks bij de vuilnis neerzetten. Het maakt mijzelf ervan bewust dat ik geboren ben in een werelddeel waar er voor je gezorgd wordt ook al zou je geen geld hebben. Voor deze mensen hier is  dat helaas niet het geval en zullen ze op andere manieren overleven. Aan het eind van de middag komen we aan bij somona quest house.  Een bed en breakfast gelegen in de moderne financiële zeer beveiligde wijk in Johannesburg met een rare snuiter als eigenaar waar we onze laatste nacht in zuid Afrika zullen doorbrengen. We dineren in het shoppingcenter 3 minuten ervandaan en gaan voor de zekerheid maar met de auto.  Alle winkels sluiten om 18 uur en het aantal restaurants is schaars.  We eten uiteindelijk thais en het is heel lekker. Terug naar ons appartement blijken alle toegangswegen gesloten,  je kunt er maar op 1 manier naar binnen via bewaking. Ik weet niet of ik me nu wel of niet veilig voel. Ik zoek alle kleding uit en zorg er wel voor dat ik mijn toiletartikelen dit keer niet in mijn handbagage laat zitten. Dit wordt onze laatste nacht in Zuid Afrika.