Sondag 21 augustus 2016, Walvissen!!!!

21 augustus 2016 - Umhlanga, Zuid-Afrika

Vandaag wordt misschien wel de spannendste dag van onze vakantie. We gaan de zee op, op zoek naar de walvissen. Tussen juni en oktober zwemmen deze giganten langs de kust tussen Durban en st. Lucia en wij hopen ze eens van dichtbij te kunnen aanschouwen.  We volgen een bus naar richardsbaai. We zouden eigelijk gisteren in st lucia walvissen spotten maar door het slechte weer ging dit niet door. Omdat we vandaag naar Uhmlanga doorreizen hebben we besloten de bus te volgen omdat richardsbaai halvewege ligt. Bij aankomst moeten we een poosje wachten tot de boot komt. Het is er eentje met een dek boven waar je iets hoger op de dieren kunt kijken. Wat een mooie belevenis had moeten zijn wordt voor 3 van ons helaas min of meer een zeer onpleziere ervaring. We zijn nog niet eens om volle zee of Mitchell hangt als eerste ... overboord. Guus zit eerst vooraan er als hij later even op het hoge dek gaat kijken en daarna weer naast Mitchell gaat zitten zie ik ook hem wat bleekjes worden en voorover hangen.  Ook Damian beweegt nog maar weinig maar hij  heeft geluk dat de walvisbaby, albino van kleur aan zijn kant heel dicht brutaal naast de boot komt zwemmen. Ikzelf voel mij ook niet super maar ben nog de enige die op de werkelijk woeste golven een fotootje probeert vast te leggen wat later blijkt zeer slecht gelukt is. Helaas hebben wij ondanks de primatour dus geen zeebenen.  Maar ik heb ook het walviskind naast de boot gespot, zie een paar spuitende walvissen in de verte en 2 die naast elkaar zwemmen. Dit waren de bultrug walvissen en als je bedenkt dat er over de hele wereld en dus in alle oceanen naar schatting maar 80000 leven, is het toch een mooie ervaring.  We rijden door naar Uhmlanga,  hier verblijft de jetset van Zuid Afrika, dat bewijzen de aston martins, Ferrari ' s en porsches  in de garage ,waar wij onze eenvoudige maar o zo betrouwbare Toyota avanza,  neer mogen zetten. We hebben een prachtig uitzicht op 1 hoog over de Indische oceaan. Als de zon ondergaat doen Guus en ik boodschappen en koken weer eens een lekker hapje voor onszelf.