Saterdag 20 augustus 2016, hippo tour en isimangaliso wetland park

20 augustus 2016 - St Lucia, Zuid-Afrika

Helaas geen hippo bij het zwembad gezien gisteravond . Als ik wakker word begint het te regenen, hopelijk niet de hele dag. We maken een hippo boottocht vanochtend op lake st Lucia. Er leven in het meer ruim 800 nijlpaarden,  zo'n 1000 krokodillen er 520 verschillende vogels. Doordat het bewolkt is worden we gewaarschuwd dat we weinig krokodillen zullen zien, die verstoppen zich voor de wind of blijven in het water. De nijlpaarden zien we in grote aantallen, ze leven in een familie en we krijgen veel informatie over deze beesten. Ze lopen door het water met 15 km per uur , ze zwemmen dus niet en op het land kunnen ze wel 40 km per uur rennen. Ze zijn zeer agressief en als je tussen een kind en een ouder gaat staan zullen ze je zeker doden. Een nijlpaard dood met gemak een krokodil  als hij zich bedreigd voelt. Nijlpaarden kunnen s avonds als ze aan land komen wel 10 km afleggen en eten gemiddeld 40 kg groen per dag dat doen ze dus 's avonds en 's nachts.  Toch zien we ook paar krokodillen en prachtige vogels. We spotten ook 2 spelende hippos , hoe deze log uitziende beesten door het water springen is heel gaaf om te zien. Het was mooi om ons even in hun natuurlijke omgeving te bevinden.'s Middags rijden we door het natuurgebied isimangaliso wetland naar cape vidal, wat helemaal aan de andere kant van het park ligt. We stoppen bij een lookout point waar we aan de ene kant de wetlands zien en aan de andere kant de Indische oceaan. Guus spot walvissen heel in de verte, ik zie alleen wat witte schuimrollen waarvan ik denk dat dat ze wellicht zijn maar hopelijk zien we ze morgen dichterbij. Ik verwacht geen dieren maar die blijken ook hier gewoon aanwezig. Veel zebra' s, dijkers, zelfs een paar neushoorns, verschillende apen, wildebeesten, kudus en ook een klein beestje wat lijkt op een otter met een dikke staart maar woont op land bij de zee. Bij het eindpunt cape vidal komen we op het strand. Hoge golven rollen het strand op en er zijn veel mensen aan het vissen. Het lijkt wel of ze bezig zijn met een wedstrijd. Op ons gemak rijden we dezelfde weg terug en we vinden deze omgeving nog groener dan de vorige. Volgens mij regent het hier ook meer door de lokatie vlak bij de oceaan. We eten weer bij de skiclub , het restaurant aan het water waar we onder het eten een luide rugbywedstrijd op televisie zien, de sport waar ze hier in Zuid Afrika gek op zijn. De rest van de avond genieten we nog lekker in ons mooie appartementje.