Pushkar, 17 feb.2017

18 februari 2017 - Pushkar, India

Wij hebben weer een lange busreis voor de boeg. Onze busbemanning bestaat uit 3 personen. Onze reisleider Jaisingh is al 12 jaar reisleider. Hij heeft 5 jaar in Nederland gewoond en spreekt begrijpelijk Nederlands. Hij vertelt ons superveel informatie over de indiase cultuur. Zelf is hij uitgehuwelijkt en heeft 4 kinderen. Mensen uit India houden veel meer rekening met familie en het sociale leven als ze trouwen dan wij nederlanders. Dan hebben we een fantastische buschauffeur die op ongelofelijke wijze onze bus bestuurd. In de stad rijdt hij in de drukte van links naar rechts en omgekeerd en omdat het allemaal zo dicht langs elkaar rijdt verbaast het me echt dat we nog niets hebben geraakt. Op de tweebaanswegen buiten de stad haalt hij telkens op volle snelheid ander verkeer in of er nu een tegenligger al dichtbij is of niet. Als je weet dat stieren en zwijnen zich ook tussen het verkeer begeven, geeft dit soms wel een angstig momentje als je een vrachtwagen heel dichtbij op je af ziet komen. Het is de bedoeling dat je toetert als je in wilt halen, vandaar al dat lawaai op de wegen de hele dag door. Het staat zelfs achterop de vrachtwagen, horn please. Dan hebben we nog onze bijrijder, hij zorgt voor het opstapje en brengt water rond in de bus. Jaisingh verteld over het onderwijs systeem en benadrukt nogmaals dat het hier goed geregeld is. In onze ogen ziet het er allemaal arm uit maar de meeste zijn trots en hebben een goed leven( uitzonderingen daargelaten).We rijden langs het Arauli bergketen. Het stukje wat Wij zien heet snakemountain. Het hele bergketen is 900 km lang.
Pas rond 15.30 uur bereiken wij Pushkar. Pushkar heeft 25000 inwoners en is een heilige pelgrimstad. De god Brahma zocht een plek op aarde en hij gooide een lotusblaadje uit de hemel en deze kwam in Pushkar terecht. In Pushkar mag je geen alcohol drinken en alleen vegetarisch eten maar er is wel een coffeeshop. Hier wordt geen marihuana maar green grass verkocht. Jaisingh raadt ons echter af dit te proberen...We stoppen bij de tempel in het oude Pushkar. Hier offeren mensen spullen na een holy feest. Dan rijden we naar het centrum. We wandelen over de markt het is levendig. Mensen offeren een mandje met rozenblaadjes en gepofte rijst in de Brahmatempel. We kunnen de tempel in maar de hoge trap en de warmte en het gedoe om de schoenen op te bergen weerhoudt ons ervan om de hoge trap op te gaan. Even later scoort Jo een mooie zijden sjaal. Als we verder willen om met de groep naar het meer te gaan is deze in geen velden of wegen te bekennen. We lopen snel een beetje door en gaan zelf halverwege de markt maar naar beneden richting het heilige meer. Ik had een heel bijzonder meer verwacht maar er zitten wat mensen rond te kijken en ga er maar vanuit dat het voor gelovigen wel speciaal zal zijn. Nu we goed rond het meer kunnen kijken denken we de groep te spotten, we waren veel te ver! Eenmaal terug bij de groep en terug in bus gaan we naar pushkar resort. Alle kamers liggen in kleine gebouwtjes. Als we nog even buiten zitten zie ik langzaam een wolk verschijnen en aan de geur te herkennen is dit insecticide, snel naar binnen dus. We bestellen lekker met roomservice broodjes kip met patat en wedges op de kamer en zo eindigt er weer een andere dag in India.