Jojawar, 18 feb..2017

18 februari 2017 - Jojawar, India

Als je in India wilt autorijden moet je over de volgende vaardigheden beschikken: je moet doorrijden, goed kunnen remmen, een goede toeter hebben en over goede karma beschikken. Wij vervolgen de tweede week van onze reis en rijden eerst door kleine dorpjes zodat we weer een goed beeld krijgen van hoe de mensen hier wonen. In enkele dorpjes zien wij de vrouwen meer gesluiert, iets wat bij de cultuur hoort dus niet echt bij het geloof. Ook is het hier wat bergachtiger. Rond 14 uur arriveren we in Jojawar waar we een nacht bij een koning gaan logeren. De koning woont hier nog steeds maar sinds India een republiek geworden is heeft hij een ander soort macht. Toen de 6e keizer aan de macht was zorgde deze niet goed voor de indiase mensen. Hij was islamitisch en veel hindoe tempels werden vernietigd en de mogul keizer verwachtte dat de grootkoningen en koningen voor hem zouden werken en belasting zouden betalen.Toen Engeland met de oost indische company in India was hebben de grootkoningen een contract gesloten met Groot Britannie om zich op deze manier tegen de keizer te keren. De 6e keizer was slecht en te sterk maar toen zijn zoon aan de macht kwam is deze verslagen. Ongeveer 200  jaar viel India onder Engeland. Er zijn verschillende gevechten tegen de Engelsen geweest om India weer onafhankelijk te laten worden. Ene lord mount Battin heeft er in1947 mede voor gezorgd dat India uiteindelijk onafhankelijk werd. We lopen eerst over de markt voordat we door de poort naar het koningshuis wandelen. We worden verwelkomt met vallende bloemblaadjes en muziek, wat een leuk ontvangst. We gaan in de hitte nog even de markt over, veel verkoop van stof.Aan het eind van de middag gaan we op pad met een jeep. De "koning" gaat met ons mee en zit voorin in onze jeep. Een doodgewone man die zichzelf voorstelt als huiseigenaar. We bezoeken een dorp en ontmoeten de bewoners en zien waar en hoe zij wonen. Het is erg indrukwekkend en wederom zien we dat het leven prima is voor deze mensen. Daarna nog naar de tempel met de teracotta paarden die geofferd zijn. Als we weer teruggaan vraagt de koning of ieman8d iets kwijt is, wij weten van niks. Dan haalt hij mijn piepkleine druklampje te voorschijn ojee die zat aan mijn tas!  Ik zeg dat hij hem wel mag houden en hij stopt hem mooi in zijn zak, zichtbaar blij mee. Als dan de rode zon ondergaat keren we terug naar zijn "paleis".

1. Mam en inge:
    19 februari 2017
    hallo lieve Peet en Jolanda..wat een mooie verhalen en belevenissen.
    Mam geniet erg van je bijzondere kennis over het land en de geschiedenis.Je schrijft zo leuk...net of wij in je rugzak zitten.
    Guus en de jongens hebben nog even gezellig bij mij gegeten
    afgelopen vrijdag. Nou meis geniet nog en een dikke kus van ons
    Mam en inge