Donderdag 18 augustus 2016, Hluweluwe-Imfolozi game reserve

18 augustus 2016 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Vannacht hoorde ik een bushbaby. Weet je waarom hij bushbaby is genoemd? Hij maakt  geluid als een huilende baby en het is waar, het huilt echt als een baby! We starten de ochtend rustig. Ik ga naar het viewing deck ,even kijken wat ik daar aan zal treffen. Alleen wat impala 's in de verte. Na het ontbijt wandelen we de nyala trail.Een kleine route door het bos. We zien weinig grote dieren, wel veel enorme cactussen en witte vlinders. De slangen die hier in de bossen leven houden zich in de winter verborgen een hele gerustelling voor mij. Als ik even een stukje voorruit loop sta ik opeens oog ik oog met een jonge nyala. Hij blijft stokstijf staan. Ik kijk om en weer terug en hij is vliegensvlug geruisloos verdwenen,  bizar. Terug zitten we wat bij het zwembad, nog steeds te koud om erin te gaan al voelt het iets warmer dan in het Krugerpark. Guus kan het toch niet laten en besluit erin te gaan. Ook Mitchell volgt, brrrr.  In de middag gaan we voor de laatste keer op game drive. We rijden in een hoge 4x4 met ranger naar het Hluweluwe-Imfolozi reserve. Dit natuurpark is  opgericht in 1895 en de oudste van  Zuid-Afrika. Het is het enige park in de provincie Kwakzulu Natal  waar de big 5 voorkomt. We halen eerst 2 mensen op in een andere lodge en rijden rond 3 uur het park binnen. Het valt mij direct op dat het hier veel groener  en bergachtiger is dan in Krugerpark. We spotten al snel warthogs, olifanten en een paar neushoorns.  Dit park is in de eerste instantie opgericht om de met uitsterven bedreigde witte neushoorn te redden en dat gaat echt de goede kant ben op. Er leven hier al 't onder de 7000 en dat merken we ook. We spotten ruim 20 v as neen deze prachtige witte neushoorns. Ze zijn trouwens niet wit maar dat heeft te maken dat de Nederlanders de neushoorns beschreven als wijd neushoorn ( ze hebben wijde lippen) en dat de Engelsen hier White van hebben gemaakt. Verder treffen we de bavianen en de velvetmonkey s. Er leven maar 3 soort er nog apen in Zuid Afrika. In dit park zien we geen impala's maar hier zien we weer veel nyalas die hier oorspronkelijk vandaan komen. We zien ook waterbokken met een witte cirkel op hun achterste en de allerkleinste solitair levende antilope , de dyker, die schuw en snel is.  Als laatste zien we een giraf,  wat zebra' s en een grote kudde buffels. Geen roofdieren dit keer maar je moet weten dat in dit gebied wat 96000 hectare groot is er 120 leeuwen wonen en rond de 80 luipaarden dat je wel weer geluk moet hebben deze te zien. Desalniettemin is Hluweluwe-Imfolozi  reserve zeker de moeite waard. Met 100 km per uur rijden we terug in de open 4x4, een belevenis op zich.  Er is vanavond weer heerlijk voor ons gekookt en onder het eten komt ook de bushbaby en houden  de kleine lizzards een wedstrijd over de muur, ja hoor we zitten nog steeds in de bush.