Dinsdag 16 augustus 2016, tussenstop in Swaziland

16 augustus 2016 - Ezulwini, Swaziland

Gisteravond kwam er nog een kudde van ongeveer 20 koedoes, warthogs en een zebra langs in de achtertuin. Een koedoe was zo brutaal die sprong zelfs over het hek de tuin in. Daarna nog fruitbats en bush babies die lekker de banaantje oppeuzelden . Vanochtend nog een wildebeest en als laatste weer  2 groepen koedoes. Ik zal deze plek wel een beetje missen want wanneer heb je nu zulke prachtige dieren achter je huis rondlopen? We verlaten Marloth park, een plek waar ik misschien nog wel eens terugkom. Vandaag maken we een tussenstop in Swaziland. We ontbijten eerst bij een spar café en vervolgen  onze route naar de grens. Onderweg komen we veel wegwerkzaamheden tegen en als je op de andere weghelft moet rijden is er een mannetje die het stopbord neerzet en als jij aan de beurt bent deze weer weghaalt.  Ook is er vlak voor wegwerkzaamheden iemand die met een rode vlag loopt te zwaaien, goed voor de werkgelegenheid zou ik zeggen. Als we bij de grenspost aankomen verloopt het verder voorspoedig. Stempeltje uit Zuid Afrika, , stempeltje in Swaziland en verder kunnen we. Ik verwacht dat het minder is in Swaziland maar dat valt echt reuze mee. De wegen zijn redelijk goed, wel veel loslopende koeien langs de weg die zo nu en dan de weg oversteken. Verder rijden we door een bergachtig gebied, onze auto heeft af en toe moeite om de top te bereiken.  Rond 3 uur komen we aan bij het hotel. We besluiten eerst naar de swazi culture village te gaan , 10 minuten ervandaan waar we een echte swazidans bijwonen en huisjes bezoeken. Voor ons westerlingen geen haar op ons hoofd die ooit in zo' n dorp zou willen wonen. Toch is het de moeite waard als je in Swaziland bent om dit eens te gaan bekijken.  Als we in afwachting zijn van de dans zijn we met ongeveer 10 mensen. We denken dat we een privevoorstelling krijgen maar dan arriveren er 3 bussen !  met swazikindertje. Hierna checken we in in onze hotel mantenga lodge. De kamers, 2 naast elkaar zijn ok maar het ruikt wel muf. Een geurtje in het stopcontact moet het lekkerder laten ruiken.  We eten wat in het restaurant en dat smaakt voor Mitchell en mij heerlijk, voor Damian en Guus niet zo. De rest van de avond internetten we een beetje totdat het tijd is om naar bed te gaan..