Delhi naar Agra, bezoek Taj Mahal 14 feb.2017

14 februari 2017 - Agra, India

Om half 7 worden we gewekt. Een eerste lange busreis hebben we voor de boeg.  Veel internationale  bedrijven hebben hun weg naar India als lage loonland gevonden en zich gevestigd oa buiten Delhi.  Mede hierdoor is de weg om Delhi uit te komen met name in de sprits druk chaotisch en dichtgeslipt. Wij moeten 1. 5 uur omrijden. Omrijden omdat een ongeluk verderop de doorgang heeft gesperrt. Het hindoeisme is het voornaamste geloof in India. Ze geloven dat er naast Brahma, Vishnu en Shiwa nog 333 miljoen andere goden zijn. De cultuur omvat 4 kastes die de bevolking onderverdeeld  in standen. Dit is gebaseerd op de beroepen die men uitoefent. Tegenwoordig staat degene die een huis bezit en dus een goed inkomen heeft, geregistreerd en betaald belasting.  Mensen uit de laagste kaste ( ongeveer 20 van de bevolking)kunnen gratis als ze slim genoeg zijn een opleiding aan de universiteit volgen. Verder kan iedereen tot 16 jaar gratis naar school. De hogere 3 kastes komen  niet in aanmerking voor gratis studeren. Het komt voor dat personen uit hogere kastes in sloppewijken wonen maar die hebben dan helaas pech. Bij geboorte worden mensen geregistreerd en aan hun achternaam kun je zien uit welke kaste iemand komt. India is minder vooruitstrevend dan we misschien denken. Homofilie wordt aardig geaccepteerd , sinds 2010 mag men zelfs samenwonen en ook anticonceptie wordt gratis door de overheid verstrekt. De regering probeert stukje bij beetje het leven in india te verbeteren. Zo zijn er in India al duizenden toiletten geplaatst en wordt afval op straat opgeruimd . Prullenbakken zijn er niet dus afval wordt op straat gegooid. Toch zorgt mentaliteit ervoor dat een kleine verandering zelfs jaren zal duren voordat mensen het nut ervan inzien. Gemiddeld hebben Indiers 3 kinderen en is de levensverwachting 67 jaar. Met name in de traditionele dorpen en steden is uithuwelijking nog aan de orde van de dag . Zonen krijgen hier alleen pensioen en moeten voor hun ouders zorgen. Men gelooft in India dat Darwin met  zijn evolutieleer een reactie is op het hindoeisme, hindoeisten geloven in de reincarnatie van vishnu met als eerste reincarnatie de vis, als 9e de boeddha welke 2600 jaar geleden als laatste is gereincarneerd.Wij westerlingen zien India als arm land en natuurlijk leven er veel arme mensen waarvan er velen in eigenhandig gemaakte  plastic tentenhuizen leven maar iedereen krijgt of heeft  eten.  Als ik dan wel eens verhalen hoor van onze landgenoten in nederland die weinig geld hebben om eten te kopen dan denk ik weleens hebben wij het echt wel zo goed in onze landje. In India groeit sesamzaad, mosterdzaad, suikerriet, aardappel, linzen, ui en rijst. We komen antilopes tegen zomaar langs de weg. Ook zien we veel ovens waar stenen worden gebakken. We stoppen voor lunch bij een restaurant het ziet er prima uit. We worden alleen belaagd door de verkopers die hun spullen kwijt proberen te raken. In Agra zien we de eerste loslopende koeien op de weg. Wij blijven ons verbazen over hoe makkelijk alle vervoersmiddelen deze heilige dieren onteijken. Dan bezoeken we een hoogtepunt van de reis, de Taj mahal gebouwd in 22 jaar door 20000 werknemers.  De meeste weten dat deze gebouwd is door een mozul keizer om zijn overleden vrouw te eren en heeft haar daar begraven. Weinige weten echter dat hij begonnen was om voor zichzelf een zwarte taj mahal te bouwen aan de overkant met een zwart witte verbindingsbrug. Zijn jongste zelfzuchtige zoon (1 van de 14, 6 overleden bij geboorte) vond dit plan absurd. Hij vermoorde zijn oudere broers, kroonde hemzelf als nieuwe keizer en sloot zijn vader op. De zwarte taj mahal is er dus nooit gekomen. Het is een prachtig staaltje kunstwerk van marmer en we hebben genoten van dit wereldwonder. Aangekomen in het hotel brengen we een bezoek aan de plaatselijke supermarkt. Het is een winkel met eten en kleding en van alles en nog wat. We eten iets bij de big M en dan weer terug naar ons hotel. Wat hebben we alweer veel gezien in 2 dagen ,ik ben nu al benieuwd naar morgen...