Amsterdam naar New Delhi 12-13 feb.2017

13 februari 2017 - New Delhi, India

Het heeft flink gesneeuwd in Noord Holland. Jolanda besluit rond 8 uur bij mij te komen zodat we in 1 auto naar Schiphol gaan. De weg is goed begaanbaar en om 9.15 uur zijn we al op het vliegveld. Ook de koffers en douane gaan allemaal vlotjes dus we kunnen ruim 2 uur genieten in vip lounge 41 van hapjes en drankjes. Met een volle buik vertrekken we naar de gate en we vertrekken op tijd. De vlucht verloopt voorspoedig. Behalve de wijn en de amarula is het eten aan boord al echt idiaas en niet echt iets waar ik gelukkig van word. Bij aankomst wisselen we geld en als we bij ons verzamelpunt aankomen zijn we pas nr.5 en 6 van de groep. Dat wordt dus wachten op 22 reisgenoten.! Het duurt dan ook 2.5 uur voordat we eindelijk naar ons hotel kunnen, pff die zat even tegen. Om 5 uur liggen we eindelijk in bed en na gedoezel (echt slapen lukt niet) volgt om 8 uur onze wake up call. Na een aardig ontbijtje van ei met toast maken we kennis met jai singh. Hij is de komende weken onze reisleider. Na de nodige informatie gaan we Delhi verkennen. We beginnen in oud delhi bij de Jami mashid Moskee. Als 2 ware dametjes gekleed in een omslagjurk wandelen we op onze witte sokken naar binnen. Op zich ziet het er mooi uit maar we hadden er iets meer van verwacht. Dan wacht ons een waar avontuurtje, we beleven een rit op een rikshawfiets, waar een ielig mannetjes ons met gevaar voor eigen leven en dat van ons, rondrijdt door de smalle straatjes. De geuren, kleuren, het getoeter, de chaos, de electriciteitsdraden en de rit op zich zullen we niet snel vergeten. Hierna volgt een bezoek aan de crematieplek van Gandhi. We worden afgezet bij een cocktail restaurant voor lunch. Gelukkig hebben ze hier westers eten en we bestellen pizza die ons heelijk smaakt. Onze stadstour vervolgt naar het presidentsgebouw en de India gate en we komen als laatste bij de sikh tempel en museum. Deze oogt wel indrukwekkend en het meer doet ons een beetje aan de fata morgana van de efteling denken. Hier wordt er van ons verwacht dat we ons hoofd bedekken en deze keer op blote voeten de tempel ingaan. De koepel en van binnen is veel met bladgoud bedekt en hier lopen de mannen met lange baarden en tulbanden rond allemaal hun geloof nalevend. De Sikh houden niet van bedelaars maar zijn wel vrijgevig wat inhoudt dat iedereen hier dagelijks een maaltijd mag komen halen in ruil voor wat hulp. Op het moment dat wij er zijn wordt net een high tea geserveerd. Dit was een kwakkie noodles met thee en iedereen zit op de grond met een bordje en eet met zijn rechterhand zonder bestek. Je kunt je misschien voorstellen hoe het is om hier met je blote voeten langs te lopen, inderdaad het is af en toe glibberig. We mogen ook in de keuken kijken waar vrijwllligers het avondmaal aan het bewerken zijn. Enorme pannen soep worden krachtig geroerd, pannekoekjes behendig omgegooid en deegrolletjes vakkundig platgerold. Ook dit is India, en hier in deze stad waar nu ruim 20 miljoen mensen hun leven doorbrengen, is het verschil tussen arm en rijk overduidelijk aanwezig. Als een aantal vrijwilligers dan op deze manier een verschil wil maken kan ik alleen maar zeggen respect! Voldaan komen we rond 18.30 uur terug in het Tavisha hotel waar we besluiten de avond relaxend door te brengen.

1. Judith:
    13 februari 2017
    Wat ontzettend leuk om jullie ervaringen te lezen. Heel veel plezier de komende tijd , ik hoop dat jullie genieten en mooie herinneringen maken!
    Ik zal het met plezier volgen!
  2. Anita:
    13 februari 2017
    Leuk om de sfeer te proeven door je reisverslag... Mooie jurkjes trouwens. :o)
  3. Leanne Maalman:
    Hoi
    Wat weer een mooi verslag.
    Ik ruik de geuren.
    Gezellig ook zo met 2 vriendinnen
  4. Guus:
    13 februari 2017
    Super, geniet er lekker van
    Groeties van de mannen
  5. Trudie:
    13 februari 2017
    Leuk meiden om jullie zo te volgen en prachtige foto's om een beetje mee te proeven van jullie belevenis.