Agra rode fort en fatehpur sikri, 15 feb.2017

15 februari 2017 - Fatehpur Sikri, India

Vandaag vertrekken we rond half 8. De koffers zetten we voor het ontbijt voor de deur  deze worden opgehaald en naar de bus gebracht. Wat een service.
We blijven in Agra waar we het rode fort bezoeken. De rode muren beschermen de achterliggende paleizen die de keizers hebben laten bouwen in de tijd dat ze aan de macht waren tussen 1526 toen de eerste keizer uit Perzie kwam tot ongeveer eind 18 e eeuw. Elke keizer liet zijn eigen deel bouwen. Hier sloot de laatste 6e keizer ook zijn vader op in het stuk bij de koepel, hij heeft hier de laatste 8 jaar van zijn leven in ballingschap geleefd. De 6e keizer was de laatste hierna namen de Engelsen India over. Er leven 1.2  mensen in India en er zijn 29 deelstaten. In deze deelstaat waar Agra ligt groeit veel groenten en fruit. Agra staat ook bekend om het inleggen van marmer. Na het fort gaan we naar de marmer arts gallery waar we zien hoe dit in zijn werk gaat. Ik koop een klein marmeren ganesha en hoop dst het me geluk zal brengen. De hindoes geloven in reincarnatie. Omdat het leven op aarde heel duur is willlen mensen na hun dood graag naar de hemel. Door gecremeerd te worden en een deel van je as in de Ganges te gooien geloven ze dat ze niet terugkeren op aarde maar naar de hemel gaan. Cremeren is duur en  gebeurd met 400 kilo hout en sandelhout en olie. Arme mensen kunnen dit niet betalen en het gebeurd dat familie deze persoon aan een steen binden en in de Ganges leggen zodat deze  naar de bodem zakt...een lugubere gedachte. We verlaten Agra  en rijden naa Fathepur sikri. Ik geniet onderweg van het leven in de dorpjes waar we doorheen rijden.De marktjes vol  met groente, fruit en andere verkoopwaar  en de koeien weer elke keer midden op de weg, ja dit is echt zoals ik mij India voorstelde. Fatehpur Sikri was 14 jaar lang de hoofdstad van het mongolrijk en is gebouwd door keizer Akbar  de 3e keizer in 1571. Fatehpur sikri bestaat uit een paleisgedeelte met gebedsruimtes, verschillende woonruimtes voor verschillende vrouwen en een moskeegedeelte met een graftombe, wij bezoeken ze allemaal. De zon staat te stralen aan de hemel en het is behoorlijk warm. Hierna lunchen we met de groep. Het is een buffet met wederom indisvhe gerechtjes, ik hou het maar bij een koud biertje. Dan is het tijd om verder te reizen en de zon is allang onder als we na 5 uur rijden en 3 tussenstops , we kopen wat fruit bij een stalletje tussen de koeien, zwijntjes en het toeterende verkeer, voordat we aankomen bij onze volgende bestemming, Ranthambore national park.

1. Maria:
    16 februari 2017
    Wat super. , geniet er maar van.
    Wat ziet het er mooi uit en veel industrie.
    Echt ongelooflijk dat je zoiets dicht bij mee maakt.
    We zijn eventjes in NL.
    Heel veel plezier nog., groetjes