29 juli 2012 Fietstocht door china town en tuinen van Siam (1)

29 juli 2012 - Bangkok, Thailand

Om half 6 ging vanochtend de wekker. Belachelijk zou je zeggen dat in je vakantie. Achteraf absoluut de moeite waard, lees! Na een mager ontbijt, (er was nog geen brood dus werd het yoghurt met cereal en ei) rijden we  met de taxi naar het startpunt van de fietstocht, Grand hotel China Princess in China town. Het is zowaar rustig op de weg dus zijn we een kwartier voor tijd in het hotel. We waren absoluut niet de enige die zo'n ervaring mee wilde maken de lobby zat vol met nederlanders en een handvol scaninaviers. Even over 7 kunnen we mee als groep groen om fietsen uit te zoeken, een dames of mountain bike is de keuze. Alhoewel Mitchell een terugtraprem gewend is kiest hij mooi voor een mountainbike en het gaat hem erg goed af. Klaar voor vertrek! We beginnen door de kleine steegjes van China town. Plaatsen waar mensen met een gezin wonen in 1 kamer huisjes met kleding aan een rek in de kamer, wel een tv op de grond voor de kinderen en waar buiten eten wordt klaargemaakt op een barbecue. De steegjes zijn vaak niet breder dan 1.5 meter waardoor je moett oppassen niet de spulletjes omver te rijden. Overal ook zwerfhonden en zwerfkatjes, jong, oud, kreupel en allemaal op zoek naar eten en aandacht. Onbeschrijfelijk wat je onderweg ziet. Je beseft maar al te goed dat wij het in nederland zelfs ook al is er crisis het absoluut goed hebben. Onderweg komen we langs een chinese tempel waar we naar binnen mogen en zien we een thaise tempel waar net een jongen wordt ingewijd als monnik. In Thailand moeten mannen 1x in hun leven minimaal 3 maanden de tempel in en als monnik leven. Als hij dit moment heeft gekozen wordt hij ingewijd met veel plezier en gezang, een genot om even mee te maken. We steken vervolgens een klong (gracht) over en komen bij huizen waar de gewone thais wonen op het water in huizen op palen mooi om te zien. Vissen zwemmen in volle scholen langs de kant vooral na wat voer of een broodje kan je ze met vele tegelijk zo uit het water vissen. We plaatsen de fietsen op een schuit met propellor en vrachtwagen motor en varen met volle vaart door deze klongs. Heerlijk weer die wind door je haren ook al is het rond 9.30 uur het begint broeierig aan te voelen. Indrukwekkend om  het leven zo te bekijken je krijgt absoluut een idee van hoe mensen hier leven. Na een poosje fietsen we vervolgens door het groene gedeelte van Bangkok. Mangobomen, een soort citroengras en ander groen komen we hier tegen.