Sondag 7 augustus 2016, Van Johannesburg naar Pretoria

7 augustus 2016 - Pretoria, Zuid-Afrika

We hebben zowaar een prima nacht achter de rug. We hebben allemaal redelijk geslapen dus kunnen we onze eerste dag in Zuid Afrika enthousiast tegemoet zien. De douaneformaliteiten gaan vlot en we kopen een Zuid- Afrikaans sim kaartje met voice en data zo zijn we goed bereikbaar. Als we onze auto ophalen blijkt deze nog niet beschikbaar en moeten we anderhalf uur wachten. De sleutel is dan zoek maar gelukkig ontdekt de vrouw bij de balie dat haar collega de auto aan het verhuren is aan een ander en kaapt hem op tijd terug!  We krijgen een mooie vrij nieuwe lichtblauwe avanza en de uitdaging van het links rijden gaat weer beginnen. Het gaat Guus prima af al geeft hij nog wel richting aan met de ruitenwisser. Onze stop voordat we naar onze B&B gaan is het voortrekkersmonument.  Dit monument vertelt binnen met mooi beeldhouwwerk het verhaal van de migratie van de Afrikaanse blanke boeren na de aanval van de Britten.  Een prachtig monument met een geweldig uitzicht over pretoria vanaf het dak. Als we naar ons overnachtingsadres toe rijden gaan we even verkeerd er komen in een minder gedeelte van de wijk terecht. Guus merkt gelijk dat je hier maar niet moet uitstappen wat later volgens de eigenaresse ook niet zo'n geweldige buurt bleek te zijn. Omdat we toch niet in de avond de stad door willen rijden gaan we aan het eind van de middag op advies van haar naar het betere winkelcentrum. Je merkt direct het verschil, bewakers op de parkeerplaats en meer blanken op straat. We eten heerlijk bij café 41, vleesspiesen, pasta en burger. Je hebt een heerlijke maaltijd voor weinig, een goed begin qua eten. Voor het donker is zijn we weer thuis en genieten van onze in Afrikaanse stijl ingerichte kamers.

1. Ina:
    7 augustus 2016
    Wat een heerlijk vooruitzicht, wat een bekende plaatjes. Wij zijn 2x in dit fantastische land geweest. Ben jaloers!