26-4-2015 tour Kuala Lumpur, feeding the monkeys and fireflies

26 april 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Vandaag hebben we al een druk programma voor de boeg. Ik ben om half 9  wakker alleen de mannen slapen nog heerlijk. Die hebben wat in te halen. Als Guus een half uurtje later wakker is besluiten we maar ontbijt uit de supermarkt te halen in plaats van in het restaurant. .Zo kunnen de jongens nog even lekker blijven liggen. Het blijft altijd improviseren wat te eten voor ontbijt in een land waar noodles een gangbaarder ontbijt is dan brood maar wij kiezen een stokbrood met wat halfharde smaakloze broodjes met onze eigengemaakte scrambled eggs in een rijstpan, een koekepan kennen ze hier denk ik niet. Verder hebben we plakjes kaas, jam, pindakaas en chocopasta dus al met al een prima ontbijtje. Klokslag 12 uur staat onze chauffeur Sam met zijn busje voor het hotel. Hij zal ons vandaag rondleiden. Via de straat met alle ambassades rijden we naar onze eerste stop de petronas towers. Deze zijn gebouwd van 1994 en waren in 1998 voltooid. Dit gebouw met hun 2 torens met brug ertussen heeft 88 verdiepingen en is 452 meter hoog. Het is het symbool van modern Maleisie. Onze volgende stop brengt ons naar het nationaal museum. Wij nemen een kijkje binnen en in 4 themazalen komen we alles te weten over de cultuur en natuurhistorie en het hedendaagse Maleisie. We bezoeken  hierna een indrukwekkend monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de eerste en tweede wereldoorlog en de oorlog tegen de communisten tussen 1948-1960. Memorialday was gisteren de bloemen liggen er nog. Het zonnetje schijnt volop, ik lijk wel een gebakken tomaatje, we merken goed dat we in een tropisch klimaat rondwandelen. Na een ijsje bezoeken we nog het kuala lumpur railway station, het sultan abdul samad building met het grote veld ervoor voor evenementen en de 100 meter hoge vlaggenmast.In het heritage of kuala lumpur is een miniatuur nagebouwd van de stad.Hier scoor ik ook alvast mijn mok die heb ik binnen. Onze chauffeur heeft ons zoveel informatie gegeven dat ik heel veel niet heb kunnen onthouden laat staan opschrijven, maar het is een  gemoedelijke stad die zeker de waard is te bezoeken. Rond 4 uur vertrekken we naar selangor. Dit is de rijkste provincie, en na letterlijk honderden palmoil trees gepasseerd te hebben, een lust voor het oog, komen we bij het vroegere nederlandse fort altingsburg. Als we met het open treintje naar boven gaan, zien we geen fort maar alleen de vuurtoren en een paar kanonnen met daar om heen de attractie van de apen. Tientallen grijsrugapen wonen hier en wachten op het eten dat ze gevoerd wordt. Sam koopt een grote zak met eten en we kunnen onze lol op. De ene springt nog brutaler dan de andere via, je rug, je schouders, je hoofd het maakt niet uit zolang ze maar bij het eten kunnen. Ze pakken het wel heel vriendelijk van je aan alleen was er een bij Damian wat ongeduldig dus die moest een apenbijt incasseren.Het wondje viel gelukkig mee. We rijden naar een restaurant aan de selangor rivier waar we een heerlijke chineze  maaltijd met rijst en kip nuttigen. Wel jammer dat we niet van vis houden want dat wordt levend in aquaria gehouden dus verser kan het bijna niet. Onze afsluiter van de dag, of liever gezegd avond, is een bezoek aan de vuurvliegjes. Kelip,kelip worden ze hier genoemd.  Deze bijzondere lichtgevende vliegjes leven in een kolonie in Selangor naast het water in de bomen daar. Het bootje dat door iemand staand met roeispanen wordt voorbewogen,  brengt ons heel dicht langs de kanten bij deze bijzondere wezentjes. Het is net of je kijkt naar mini knipperende kerstboomverlichting. Een ervaring bijzonder genoeg dat ik deze niet had willen missen en de dikke muggenbulten die Mitchell en ik er aan overhouden ondanks de insectenspray nemen we op de koop toe.

1. Maria:
    1 mei 2015
    Hallo luitjes,
    Levens genieten, super mooi.
    Rob en Maria