Jodhpur, met de Jaswant Thada en Mehrangarth fort museum, 21 feb. 2017

21 februari 2017 - Jodhpur, India

Alweer vroeg staan onze koffers buiten onze kamer. Het is wel een goede service dat ze elke dag opgehaald worden want het is een heel gezeul. We verlaten Udaipur en gaan naar onze voorlaatste bestemming Jodhpur. Onderweg rijden we op  een goede 4 baansweg, iets wat 10 jaar geleden nog een 1 baansweg was. De omgeving begint bergachtig maar verandert in een groene vlakte met bomen en planten en later wel in nog drogere woestijnachtige zandgronden met groen.Jodhpur wordt ook zonnestad en blauwe stad genoemd. Het ligt in een woestijngebied en de zon schijnt 340 dagen per jaar. Het is de 2e grote stad van deelstaat Rajasthan. In Jodhpur staan veel stoffabrieken. We bezichtigen eerst de Jaswant Thada ook wel de kleine taj mahal genoemd. Dit prachtige gebouw is een soort grafmonument gebouwd door de maharaja  sardar Singh  als eerbetoon aan zijn overleden vader maharaja Jaswant Singh  in 1899. De grond eromheen wordt gebruikt als crematieplaats.Op deze plek worden na het overlijden van een van de de maharajas en andere leden van de  koninklijke familie gecremeerd en wordt er een mooie tombe bovenopgebouwd. Direct na overlijden wordt er een olielamp aangestoken en wordt het lichaam gecremeerd. De olielamp blijft 3 dagen branden, zolang duurt het voor de ziel om de hemel te bereiken. Slechts 20 gram as wordt in de Ganges gestrooid en de rest blijft op de plek liggen. Wij zien nog as liggen van een crematie van een paar maanden terug, een vreemde gedachte. Hierna bezoeken we weer het mehranga fort wat tegenwoordig een museum is. Dit keer krijgen we een rondleiding waarbij we gebruik maken van audio waardoor we heel veel informatie krijgen. We horen veel over de geschiedenis, zien prachtige kamers, de slaapkamer van de maharaja, binnenplaatsen, schilderijen, wapens en andere bij de indiase cultuur horende voorwerpen. Ik vind het enorm interessant.

Ik ben erg onder de indruk van dit cultuurrijke land en denk dat ik Guus over een aantal jaar toch een keertje mee zal nemen.