06-05-2015 relaxed op pulau pangkor

6 mei 2015 - Pangkor, Maleisië

Vanochtend worden we vroeg gewekt met wat ik denk dat Chineze ochtendgymnastiek is. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik besluit een kijkje te nemen. Het is een klas die een dansje aan het instuderen is ik vind het een grappig gezicht. Na het ontbijt huren we een bootje die ons een stuk langs het eiland zal varen. Zo komen we eerst bij pulau pangkor laut, een luxe resort met een nachtprijs van rond de 380 euro. We varen langs turtle island, helaas ge en turtles die komen hier alleen in juli aan land. Daarna naar monkey island,  ook hier geen monkeys langs de kust maar die hebben we al heel veel gezien deze vakantie. We passeren nog wat eilanden met rotsen in de vorm van dieren, zoals de krokodil, een schildpad en een walvis voordat we aankomen bij ons snorkelstrandje. We springen van de boot en aanschouwen het moois onder water. We zien veel tijgervissen, mooi koraal ook in bloemvorm en nog wat andere vissen, niet de mooiste snorkelervaring die ik heb gehad maar wel even leuk om te doen. Daarna worden we op een rustig wit strandje gedropt waar we heerlijk genieten van zon, zee, uitzicht en een cocktail, jammie!   Na heerlijk genoten te hebben van dit mooie eilandje met mooi koraal en visjes worden we een paar uurtjes later weer opgehaald en we gaan in speedvaart weer terug naar het hotel. Daar genieten we nog heerlijk van het zwembad wat zo goed als prive voor ons klaarligt.  Ondanks dat we ons goed insmeren is tegen deze zon niet op te smeren ik heb het idee dat je hier zelfs in de schaduw nog verbrand. De jongens wilen nog een keer op een water ride en kiezen voor de outrigger. Plat op hun buik achter een jet ski zo hard mogelijk! Vlak voor het donker wordt en we al het zout van ons hebben afgedouchd lopen we de straat in en onderhandelen met de eerste taksi die we zien. We willen het nederlandse fort wat hier op pangkor staat bekijken en hij brengt ons er heen en zal wachten om ons vervolgens weer bij ons restaurant af te leveren. Het fort is nostalgisch, historisch en voor een nederlander een must om even te bezoeken. Rond 1641 toen de nederlanders de straat van malacca veroverde wilde ze graag een handelspost op pangor hebben. Ze wilde graag een monopoly bewerkstelligen met de sultan van perak maar toen deze weigerde gingen de nederlanders in gesprek met de sultan van aacheh . Deze zag het wel zitten en er werd een handelspost gesticht. Dit gebied was met name belangrijk om de tinproductie en natuurlijk de specerijen.Tot twee keer toe keerde de bewoners van perak zich tegen de nederlanders en overvielen ze. Hierna kregen ze toestemming tot het bouwen van dit fort in 1670 voor  verdediging (ook voor verdediging van de bewoners want er was nieuws dat siam wilde aanvallen)en opslag er er was plaats voor 60  personen. Na 20 jaar werd dit fort alweer verlaten en vanaf 1693 is dit fort behouden als historisch monument. Na deze geschiedenisles gaan we terug naar het stadje en eten weer heerlijk in hetzelfde restaurant als gisteren en terug  zijn we weer even de multimedia familie.