Naar Jaipur en stadstour Jaipur ,22 en 23 februari. 2017

23 februari 2017 - Jaipur, India

Op 22 februari gaan we naar onze laatste bestemming Jaipur. Onderweg stoppen we eerst nog bij een stoffenatelier waar weduwe vrouwen stoffen bewerken en dit verkopen om van te leven. Het is een opgezet project van de overheid. Ik koop een mooie sjaal om een kleine bijdrage te leveren voor dit goede doel. De rest van de dag moeten we om afstanden te overbruggen in de bus zitten. Rond 18 uur en zo gaar als een hoedje komen we bij ons laatste hotel. Als we de straat inrijden denken we moeten we hier nog 2 nachten blijven?We lopen door een poort en komen wederom in een andere wereld terecht. Een tuin en wat zitjes een heel verschil met het leven wat zich buiten afspeelt. Onze reisleider heeft gegevens over de terugvlucht nodig en precies op de KLM site loopt mijn tablet vast. Geen beweging meer in te krijgen. Ik zal verder moeten met alleen mijn camera en telefoon.
Zelfs na contact met het thuisfront doet hij niets meer, hopelijk krijgen we hem thuis weer aan de praat want alle foto's staan erop. We hebben een kamer onder het restaurant dus rond etenstijd een lekker kabaal van schuivende stoelen. Gelukkig is het rond 2230 uur wel weer stil. De volgende ochtend worden we niet gewekt door schuivende stoelen maar door de moskee. Het is dan kwart voor 6!! Maar goed we moeten op om de stad in te gaan. Jaipur is een grote stad. We rijden met de bus naar het wind paleis voor een foto stop en daarna Door naar het amber fort welke hoog op de heuvel gebouwd is. Jaipur is de stad van de olifant en onderweg komen we er al eentje op de weg tegen. Ik heb nog nooit zoveel dieren op straat zien leven als hier, natuurlijk heel veel koeien en dan vooral stieren, honden, een paar katten maar de meeste schijnen te worden opgegeten door de honden, zwijnen, paarden, dromedarissen, geiten, ezels, heel veel eekhoorntjes en dan nu de olifant.We zien onze eerste slangenbezweerder met een cobra. Bij het Amber fort zien we de olifanten al af en aan de heuvel op lopen met toeristen op hun rug. Alhoewel de mooi geschilderde olifanten prachtig zijn om naar te kijken hoop ik dat ze dit dieren leed in de toekomst kunnen stoppen. De olifanten moeten dag in dag uit hard werken en worden niet goed verzorgd.Om die reden gaan wij ook niet op de olifant naar boven maar met de jeep. Het amberfort heeft verschillende mooie binnenplaatsen en een prachtig uitzicht . We krijgen hier te maken met doortastende verkopers maar omdat we inmiddels weten hoe het werkt hebben we toch nog een paar leuke souvenirs gekocht voor een schappelijke prijs. Terug rijden we langs het waterpaleis. Zowel het wind als het waterpaleis wordt gebruikt als een soort buitenverblijf.Als laatste bezoeken we nog het stadspaleis.
Dit bestaat uit een deel museum en een deel paleis waar ook weer een koning zijn verblijf heeft. Er is een kledingexpositie een foto gallerij van de koninklijke familie en een winkel met souvenirs. Ik koop iets en hoor van de verkoper dat ik zijn eerste klant ben vandaag. Eenmaal terug wandelen we vanuit het hotel naar de oude binnenstad. De stad is omringd door 7 poorten en om de grote stad staat een muur. Het is een drukte van jewelste, maar heel leuk om ons tussen de plaatselijke bevolking te begeven. Gelukkig kijk ik als grote blblanke vrouw overal overheen. We kopen wat holypoeder dit ruikt naar bloemetjes. We gaan terug met de tuktuk want we zijn te lui om terug te lopen. Veel Indias heb ik niet gegeten wel een aantal naan brood, een soort pannenkoeken achtig brood.Vandaag dus ook maar weer een kipburger want ja die heilige koe krijg ik natuurlijk niet..
En zo loopt onze vakantie bijna ten einde.