20 en 21 oktober 2017 naar new york , rond met big bus , op de top of the rock en de high line

21 oktober 2017 - New York City, Verenigde Staten

Na een goede vlucht landen we op newark liberty airport. Het duurt even voor we onze gereserveerde auto vinden maar het gratis telefoontje werkt prima. Binnen een half uur staan we in ons appartement. Maken kennis met Amgad een aardige New yorker. We doen wat boodschappen in de buurt, Guus moet een beetje wennen aan het vele zwart op straat maar ja dit is new jersey he.We halen 3 pizza s maar natuurlijk is dat veel te veel, een derde blijft over. We gaan op tijd naar bed. Ondanks de jetlag en het tijdveschil slapen we goed en ben ik rond 6 uur wakker. Als de rest ook is  opgestaan gaan we op tijd op pad. Onze eerste stop is meteen dunkin dounuts. Met koffie en dounut is de hand, als echte new yorkers, wandelen we naar de light rail. We stappen over op de path trein en binnen no time staan we in world trade center. Dit gebouw maakt al meteen indruk. We lopen even langs 9/11 monument maar hier morgen meer over. Bij city hall stappen we op de eerste bus. We rijden langs wall street, langs brooklyn bridge, china town en de trump tower. Bij rockefeller center gaan we eruit en er vlak onder wordt al flink geschaatst op de ijsbaan. We hebben snel kaartjes en na wat eten en drinken kunnen we naar boven, super snel in 42 seconden op de 68 ste verdieping. De zon schijnt en het uitzicht super. Central park aan 1 kant, empire state building aan de andere. Een attractie die je niet mag missen als je hier in New York bent. We vervolgen de busreis en na wat oponthoud bij de busstop zitten we even later op de uptown route. Deze rijdt met name om central park en door harlem en met alle dure appartementen, vele musea en interressante wetenswaardigenheden zeer de moeite waard. We eindigen op time square. Ok je moet het gezien hebben maar toch snel weer verder, ons veel te druk. We gaan nog een klein stukje met de midtown route en lopen langs de hudson rivier naar de high line. Dit is een wandelpad gemaakt op een niet afgemaakte skytrain, het door hier boven de straten te wandelen geeft weer een andere dimentie aan de stad. De mannen willen natuurlijk hamburgers en we belanden bij bareburger waar alleen natuurlijke producten worden gebruikt. Met de path trein van 14th street naar journal square en met dan ook nog even met de bus zijn we na veel gezien te hebben eindelijk weer thuis.